Funk Brothers Live

スポットライト。

「赤いジャケットに身を包んだ6人の男たちが、金曜夜、ハマーステイン・ボールルームに現れた。だが彼らはヒットメイカーであったにもかかわらず、これまで決してスポットライトを浴びたことはない男たちだった・・・」

ドキュメンタリー映画『スタンディング・イン・ザ・シャドウズ・オブ・モータウン』が去る11月に公開されたファンク・ブラザースが、4月11日にニューヨークでライヴを行いました。そのレポートが4月15日付けニューヨークタイムス紙に掲載されています。その書き出しが冒頭の文です。

映画については、12月2日付け日記で書きました。以下に12月分の日記がありますので、そのほぼ一番下の2日付けを参照ください。

https://www.soulsearchin.com/soul-diary/archive/soul-diary-200212.html

ポイントは、ファンク・ブラザースというモータウン・サウンドを支えたミュージシャンたちが、30年以上もの年月を経て注目を集めている、ということでしょう。ファンク・ブラザースをバックに、ゲストのマキシ・プリーストや、ジョーン・オズボーンやダーレン・ラヴなどがマーヴィン・ゲイやスティーヴィー・ワンダー、ダイアナ・ロス、テンプテーションズなどでヒットした作品を次々歌いました。

ファンク・ブラザースの面々は、デトロイトで数々のモータウンのヒット曲のバックを勤めました。よって、様々なモータウン・アーティストの裏話を知っています。ステージではそんな話がいくつか語られたようです。

パーカッション奏者のジャック・アシュフォードは、ある時、偶然マーヴィン・ゲイの靴箱をひっくり返してしまったら、そこには山ほどマリファナがはいっていた、という秘話を紹介しました。

モータウンのプロデューサーで、マーヴィンの「アイ・ハード・イット・スルー・ザ・グレイプヴァイン(悲しい噂)」などのヒットを作ったノーマン・ウィットフィールドは彼らを評価してこう言ったそうです。「君らのビートなら、その上に鳥の鳴き声をのっけるだけでも、ヒット曲になるだろう」と。少々誉め過ぎの感もありますが、つまり、それほど、彼らのビートはすばらしかったという意味です。

はやいところ、映画も見たいし、ライヴも見れるものなら見たいですねえ。スポットライトが当たらなかった人々にスポットライトを当てる、というところが、とても僕好みです。そうですね、これを機に彼らの新録などが作られたらいいですね。

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Out From the Shadows, in the Name of Motown

April 15, 2003
By JON PARELES

The six men in red jackets onstage at the Hammerstein
Ballroom on Friday night were hit makers who never became
showmen. They were the Funk Brothers, the surviving members
of the Motown Records studio band from 1965 to 1972, and
they were accepting the spotlight three decades after the
world first danced to their music.

Following through on the documentary and soundtrack album
“Standing in the Shadows of Motown,” the Funk Brothers were
seizing their moment at the center of a band recreating
their old arrangements. Their guests, Maxi Priest, Joan
Osborne and Darlene Love, sang in place of Stevie Wonder,
Marvin Gaye, Mary Wells and others, and the Funk Brothers’
backup singers, Carla Benson, John Ingram and Delbert
Nelson, also took leads once sung by Diana Ross or the
Temptations.

From “Uptight” to “Stop! In the Name of Love” to “Shotgun”
to “Ain’t Too Proud to Beg,” the songs were surefire. Only
Mr. Priest slavishly imitated Gaye and Mr. Wonder; Ms. Love
replaced teenage coyness with something more hearty, and
Ms. Osborne made “I Heard It Through the Grapevine” and
“What Becomes of the Brokenhearted” into sultry dramas.
This time around, the band was not just the conveyor belt
for the Motown hit factory’s assembly line, but a
phenomenon on its own.

The Motown sound was big because the band was big. Onstage,
the Funk Brothers’ full band included two drummers, three
guitarists, four horns, additional keyboards and
percussion, and Jack Ashford topping the music with
glockenspiel or vibraphone.

Listeners could savor the bedrock Motown beat – part
gospel, part march, part swing – and watch the flourishes
added by Uriel Jones on drums, or appreciate the backbeat
guitar chords played by Joe Messina and Eddie Willis; Joe
Hunter on keyboards tinkled some barrelhouse in “Pride and
Joy”; and a few extended songs unveiled the stalwart bass
lines played by Bob Babbitt.

The concert was for aficionados as well as oldies fans,
mixing lesser-known songs, like Shorty Long’s “Function at
the Junction,” with the No. 1’s; there was even a
non-Motown song, the Capitols’ “Cool Jerk,” which was
originally backed by moonlighting Funk Brothers. Each
musician spoke to the audience, telling tales of the old
days; Mr. Ashford recalled accidentally knocking over a
shoe box full of Gaye’s marijuana.

He also said that the producer Norman Whitfield once told
the Funk Brothers that they could knock out a hit with just
a chicken squawking on the backbeats. That’s probably an
overstatement; the Funk Brothers still needed Motown
songwriting to inspire their trusty musicianship. But with
the Brothers now working together again, perhaps someone
will get the bright idea of recording new songs with them.

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